torsdag den 19. januar 2017

Hæklede æg

Jeg har hæklet æg, eller omkring udpustede æg, og jeg vil gerne dele min fremgangs måde med dig.
Først skal du bruge:
Et udpustet, kogt og koldt æg (kogt, så render der ikke æggesnask ud)
Hæklegarn #10 (ex. mandarin hæklegarn fra Sandnes Garn)
Hæklenål #1½
km: kædemaske
lm: luftmaske
fm: fastmaske
stgm: stangmaske
hstgm: halv stangmaske

Lav en magisk ring
1 omg: 3lm, 17stgm, km i 3. lm
2 omg: 4lm, *1stgm, 1lm* x 17, km i 3. lm
3 omg: km i næste lm, 1lm, *4lm, 1fm omkrin lm* x 17, 2lm, 1hstgm i 1. lm
4-8 omg: 1lm, *5lm, 1fm omkring lm-buen* x 17, 2lm, 1stgm i 1. lm
9 omg: 1lm, *4lm, 1fm omkring lm-buen* x 17, 2lm, 1hstgm i 1. lm
Her skal ægget ned i hækletøjet
10 omg: 1lm, *1lm, 1fm omkring lm-buen* x 17, 1km i 1. lm
11 omg: 3lm, 1stgm i hver fm, 1km i 3. lm
12 omg: 3lm, 1stgm i hver stgm, 1km i 3. lm
Hæft begge ender



Når det ønskede antal æg er færdige, skal der leges med sukkerstivelse, kartofelmelsstivelse eller nogel bruger også hvidlim.
Jeg bruger sukker, fordi jeg syntes det giver en rigtig god stivelse.

Til sukkerstivelse bruger jeg forholdet 1:1
1 del sukker
1 del vand
 Det hele kommes i en gryde og varmes op til sukkeret er opløst.
Æggene har bedst af at hænge og tørrer.
Jeg gør det ved at komme æggene på madspyd efter de har fået sukker.
Ned i sukkeret med ægget og drej det rundt.
Vær sikker på at tråden har suget sukkeret til sig og pust lige en gang ned i ægget. Der behøver ikke at være sukkervand inde i ægget.
Jeg lader lige ægget rulle en tur på en klud. For at tage noget af det overskydene sukkervand fra selve ægget.
Op på spydene og så skal de tørrer.
Det kan godt tage et par dage.
Æggene er tørrer (næsten)
Så er det frem med kaffen eller teen og så skal der hakkes skalder ud.
Jeg bruger min hæklenål, det burde jeg måske ikke, men den var lige ved hånden.
Et felt af gangen skubbes æggeskalden ind i ægget.
Når det hele er løstnet kan skalddelene pilles ud med en pincet.
Der er mange skalder.
Var ægget ikke helt tøret, så hæng det op igen og det bliver hurtig tør uden skalden.

God arbejdslyst :o)

3 kommentarer:

  1. Hvor er de søde, tak for opskriften, det ser ud som en hyggelig lille DIY

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet