mandag den 13. februar 2023

Kakaosnitter

Bradepande 33 x 41 cm (22 x 35 cm)


Bund:
455(260) g smør, koldt
220(125) g sukker
2(1) æg (str M/L)
700(400) g mel

Top:
100(55) g smør (smeltet)
700(400) g sukker
30(15) g vaniljesukker
440(250) g kokosmel
9(5) æg (str M/L)
70(40) g kakao

Fyld:
1¾(1) dl hindbærmarmelade

Bunden æltes sammen først.
Bland sukker og mel. 
Skær det kolde smør i tern og smuldre det i melblandingen., så det bliver som brødkrummer.
Pisk æggene sammen og tilsæt æggene lidt af gangen, men der æltes.
Når dejen er samlet, formes dejen til en flad firkant og pakkes ind i film.
Stil dejen på køl en times tid eller til næste dag.
Tag bunden ud. Har bunden stået natten over, så lad den ligge lidt på køkkenbordet inden den rulles ud.
Beklæd bradepanden med bagepapir.
Rul bunden ud, så den passer i bradepanden.

Varm ovnen op til 180°.

Fordel marmeladen på bunden.

Hæld det lune smør over sukker og vaniljesukker. 
Pisk æggene i, et ad gangen.
Rør kokosmel og kakao i.
Toppen lægges på med ske i klatter, så der dannes et låg over marmeladen. Den kan også sprøjtes ud oven på marmeladen.
Bag kagen midt i ovnen ved 180° i 40-45 min.
Stil kagen på en bagerist og lad den afkøle inden den skæres op i snitter.
Der kan blive 49 snitter fra en stor bradepande.

God arbejdslyst,
Henriette

5 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud, og det er da lige et projekt for vinterferien.
    Men - og undskyld jeg siger det - kakaosnitter er et ord. Skrevet som du gør i overskriften betyder det at kakao snitter eller skærer, og det gør den vel ikke ;) Jeg blev dybt forundret, da den overskrift dukkede op i min blogliste, og måtte straks over og se, hvad det nu var for farlige sager. Ikke spor farligt, men lækkert, altså :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jo ske, at tommel slå ned på tastaturet og det ikke opdages. :D
      Og så drillede blog på mobilen, og ville ikke lade mig svare på din kommentar - hm
      Rettet er det og tak for inputtet. Her skulle helst ikke være noget farligt ;o)

      Slet
  2. Mange tak for opskriften, Henriette. Glæder mig til at afprøve den og ikke mindst smage kagen❤️kh Mona Krag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber den falder i din smag. Vi syntes det er en lækker og saftig kage. God fornøjelse ♥

      Slet