søndag den 19. november 2023

Gløgg ekstrakt

5 hele allehånde
5 hele nelliker
5 sorte peberkorn
5 kardemommekapsler
2 stjerne anis
3 kanelstænger
1 vaniljestang
50 g frisk ingefær
1 øko citron
1 øko appelsin
200 g farin
2½ dl snaps
2½ dl portvin

Brug min. en 1½L gryde. Her i kommes allehånde, nelliker, peberkorn, frøene fra kardemommekapslerne, stjerne anis, kanelstænger og vaniljestang (flækket)
Appelsinen og citronen skrælles, og skallen kommes i gryden.
Fjern det hvide på både appelsinen og citronen, og skær appelsinen og citronen i skiver. Kom frugtkødet i gryden.
Skræl ingefæren og skær den i mindre stykker. 
Kom ingefæren i gryden
Varm gryden med krydderierne op. 
Sluk for varmen når det begynder, at syde i gryden.
Tilsæt snapsen og portvinen.
Nu skal massen varmes forsigtigt op.
Temperaturen må ikke overstige 78°, for så koges alkoholen af. 
Jeg holder den på omkring 60-65° i ca. 5 min.
Til sidst hældes det hele over i et glas (min 1L).
Stil glasset et mørkt og køligt sted, og lad den stå en uge eller mere.
Jeg havde en rest af gløgg ekstrakten fra sidste år. Den hældte jeg  ned i gryden til alle de gode sager og lod den varme op sammen med den nye ekstrakt.

Inden brug sies ekstrakten og fyldes på flaske.

Til et glas gløgg bruger jeg:
1 del gløgg ekstrakt
5 del rødvin
Som varmes op.
I glasset kommes, der mandelsplinter og rosiner.

Jeg ligger rosiner i en bøtte og overhælder dem med portvin. Det bliver rosinerne bestem ikke ringere af. 

Lav evt. en stor portion og hæld på mindre flasker. Så er gløgg ekstrakten lige til, at bruge som værtsgave.

God fornøjelse,
Henriette





Ingen kommentarer:

Send en kommentar