lørdag den 1. april 2023

Trækstien Silkeborg-Randers

Jeg kom til, at sige til Manden, at det kunne være smukt med en gåtur langs Gudenåen.
Uha det skulle jeg da aldrig have sagt, eller hvad ;o)

Vi fandt kort frem; søgte på nettet og faldt over Jesper Hiker
Jesper har en blog med vandre guide, hvor han beskriver forskellige ruter i og udenfor Danmark.
Her læste vi om hans tur langs Trækstien, som var en god hjælp til, da vi planlage vores tur.

Vi ville gå turen på 3 dage, men uden den store oppakning.
Så ingen liggeunderlag eller sovepose. Vi ledte efter en seng, at sove i; en hvad jeg kalder det "luksus-vandretur"
Vi fandt to kroer og bookede et værelse hos begge. Bare for, at være sikker på en seng.

Silkeborg-Kongensbro
Fredag d. 7 oktober 2022 var dagen for vores 27 års bryllupsdag.
Jeg havde sørget for en lille morgen hilsen til Manden kl 5:50 i radioprogrammet Morgenklubben.
Manden blev vågen og kiggede underligt på mig ;o)
En god måde, at starte vores bryllupsdag på.

Vi stillede bilen i Odder og så kørte Svigermor os til Silkeborg.

kl. 9 stod vi i Silkeborg og var klar til, at gå til Kongensbro, som var dagens mål.
Dagens turen blev til 22,5km pga. der var vejarbejde ved trækstien i Silkeborg, som gav en pæn omvej. Pyt, vi havde dagen for os.

Vores tasker var pakket med peanuts, chokolade, madpakke, stegt bacon, vand, udstyr til kaffebrygning, skiftetøj/sko til aften, regntøj, strømper, plaster, toiletgrej, og selvfølgelig havde jeg strikketøj med i form af en karklud ;o)

Vi var spændte på hvor mudret trækstien ville være på denne tid af året. Det var jo blevet efterår.

Men Trækstien fra Silkeborg til Kongensbro er en rigtig fin sti og med god afmærkninger.
Vi gik på grus, træbro, vej mm
Vi fik en del byger, så vi fik øvet os i, at trække i og af regntøj. Men alt i alt var det en rigtig god start på vores første vandreweekend ♥
Frokosten blev indtaget i et fugletårn (tørvejr) og med frisk lavet kaffe.
Vi havde fundet ud af på Mols bjergeetapen, at vi havde godt af en lille pause mellem 5-7km.
Det holdte vi fast i, og holdte pause på første bænk efter ca. 5km.
Det kan være små, bare lige ned og sidde, eller længere hvor der laves kaffe og strikkes en pind på karkluden.

Naturen blev nydt i fulde drag, der er så flot og roligt. Jeg elskede hvert minut af turen. Smukt ♥
Jeg nød fuldt ud, at bare sætte det ene ben foran det andet. Bare gå og gå - ikke tænke på hvad der skal ske nu - bare gå og nyde nuet.
Vi ankom til Kongensbro Kro sidst på eftermiddagen - kl 15:30
Så vi startede ud med kaffe og kage, hvorefter vi tog os et velfortjent bad og gjorde klar til aftensmaden.
Nyvasket og i skiftetøjet.

Kongensbro-Ulstrup
Lørdag d. 8. oktober 2022 Kl 8.50 var vi igen klar til, at forsætte langs Gudenåen.
Vi var ved frisk mod og satte næsen mod Ulstrup.
Turen blev til 29,57km, mest fordi vi tit måtte gå væk fra Gudenåen pga vandede stier eller mangel på stier.

Fra Kongensbro til Tangeværket var der fine stier og fin afmærkning. Her gik vi meget i skov og et stykke væk fra Gudenåen.
Frokosten fik vi inden Tangeværket og lad mig sige det, sådan vi var mega skuffede.
Vi havde bestilt en madpakke på Kongensbro. Det var ikke en madpakke til vandre. For fremtiden vil vi være mere specifikke når vi bestiller en madpakke.
Vi var rigtig glade for, der var stegt bacon i tasken, sammen med peanuts og chokolade. Det var det vi gik på denne lørdag.

Stien fra Tangeværket til Ulstrup var næsten ikke eksisterende og trækstien var kun afmærket nogle steder.
Her gik vi i markkanter, krat, mudder - meget spændende.

Ved Bjerringbro og fra Bamsebo camping var der nogle skønne gangbroer. Men ellers var det på nedtrådte stier, som var mere eller mindre våde.
Det er selvfølgelig årstiden der er årsagen til de våde stier.
Vi tog imod udfordring og fik nogle grin undervejs.

Jeg var meget glad for mine gode vandrebukser, for vi gik tit igennem højt græs/brændenælder - her var min bukser gode, for brændenælderne kunne ikke stikke igennem bukserne.
Vi nåede frem til Ulstrup Kro kl 17:30, noget senere end dagen før, men vi havde også gået knap 30km.
Vi var de eneste overnattende på Ulstrup Kro, så vi havde fælles stue og bad for os selv.
Et bad og så ned og spise. Vi var godt sultne, da vi næsten ikke havde spist noget hele dagen.
Bøffen og den kolde øl gled hurtig ned.

Ulstrup-Randers
Vi fik en snak med Ulstrup Kro fatter. Han kan fortælle mange skønne historier omkring folk, som komme langs Gudenåen; vandre og i kanoer. En hyggelig fætter.
Krofatter fortalte også at vi vil komme ind i sti mangle, før Langå, men at turen langs Gudenåen fra Ulstrup og videre var smuk.

Da Ulstrup har en Brugs, havde vi besluttet os aften før, at vi købte ind til vores frokost. Dog tror jeg, at madpakken fra Ulstrup Kro, ville have været god, men pga. den ringe fra Kongensbro ville vi være sikker på, at vi fik det vi havde brug for.
Søndag d. 9. oktober 2022 var en smuk og diset morgen, og vi forsatte vores vandring langs trækstien - ca. kl 9
Krofatter fik ret, både med sti og naturen.
Først gik vi langs Gudenåen i morgendiset og hold da op en smuk morgen det var.
Efter en tur gennem krat kom vi ud på en åben mark, hvor der stod en bænk.
Det var forudbestemt - her skulle vi da have vores formiddagskaffe og snegl.
Nu var vi blevet lidt trætte af at gå i mudder og ingen afmærkninger. Derfor valgt vi, at en lidt anden rute ind til Langå.
Der gik en sti, lidt væk fra Gudenåen, men med udsigt over åen. Den tog vi og kunne gå uden, at skulle passe på vi ikke vred om på foden.

Da vi kom til Langå fik vi skiftet strømperne. De var blevet våde. Samtidig fik fødderne lidt luft, det tror jeg de trængte til. Fødderne var ved, at være godt brugte.
MEN vi ville nå ind til Randers, hvor toget skulle køre os næsten hjem.
Fra Langå holdte vi os på stier, og undgik for mange marker.
Kaffepause 5km uden for Randers
Der var en(mig), som var blevet træt. Kan jeg se ud af billederne, for der er ikke taget nogen de sidste 5 km indtil Randers :o)

Klokken var blevet 17:30 da vi kunne sætte os ind i toget fra Randers mod Aarhus.
Vi havde gået 26,24km den dag
Først med tog, så med bus, så med bil og end´lig er vi fremme
Med fødderne i fodbad og et stort smil på læberne.

Vi gjorde det.
Vi gik fra Silkeborg til Randers.