mandag den 23. januar 2023

Mandens vanter


Manden ønskede sig nogle vanter, som sat tæt på hånden og var varme.

Straks fandt jeg bogen Norske vanter fra Selbu
Med bogen i hånden og Mandens gamle vanter (fra 1992) satte jeg mig for, at lave nogle nye tætte vanter til ham.

Mønsteret på de vanter jeg strikkede til manden får i da. 
Der er kun en størrelse. 
Manden bruger en st. 10 i arbejdshandsker, og dem jeg har strikket til Manden er tæt sidende.

Vanterne er strikket med en dobbelt manchet.

Garn: Aade Lõng 100% uld, nr. 8/2, 400m/100g, brugte i alt 90g
Pinde: strømpepinde 2½
Andet: maskewire, maskemarkør

Strikkefasthed i mønsterstrik: 5 x 5 cm; 14m x 16rk uvasket

Hånd:
Billedet af diagrammet, er noget større når den åbnes i et andet vindue ;o)
Slå 58m med åbent opslag på en maskewire med bundfarven

Strik 1 omg og saml til en ring og strik rundt.

Strik 16 omg i bundfarven, derefter begyndes der på diagrammet.
På omg 16 af diagrammet bukkes manchetten op og strikkes sammen med de i gang værende masker.
De to hold masker strikkes sammen, to og to.
På omg 22 lukkes der to masker af.
Nu er er der 56 m.

På omg 24 startes der op på tommel.
Diagrammet viser placeringen af højre tommel.
Til venstre hånd, skal tommel lægges sidst på omg.

Mønstret på håndens bagside er symmetrisk.
Vantens håndflade spejlvendes

Diagrammet viser tommel til højrehånd.
På omg 45 strikkes de 15 tommelmasker med en bomuldstråd, sæt de 15 bomulds-masker tilbage på venstrepind 
forsæt med diagrammet.

Tommel:
Saml 15 masker op langs begge sider af bomuldtråden, 30 masker.
Saml evt. 1 maske op i hver side, som strikket sammen med en maske på næste omg, for at lukke hullet.
På de to første omg af tommel, laves der indtag på tommels bagside.

Diagrammet viser højrehånds tommel. 
Her er indtagningen i slutningen af tommels bagside, ved venstre tommel lægges indtagningen i starten af tommels bagside.
Følg diagrammet.

Billedet af diagrammet, er noget større når den åbnes i et andet vindue ;o)


God arbejdslyst,
Henriette





5 kommentarer:

  1. Det er et finm mønster og en god idé med den dobbelte manchet. Men jeg synes mine asymmetriske vanter har en væsentlig bedre pasform.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)
      Jeg er ikke helt med i hvad du mener med asymmetriske vanter - hm :oD

      Slet
    2. Min sære måde at strikke vanter på ;) Se her: Asymmetriske vanter

      Slet
    3. Nååå en "Fried Chicken" tommel, ja den sidder rigtig godt. Dem har jeg strikket i fingervanter. Men her skulle vanten være mere en traditionel selbur vante, så bliver tomlen der efter 😊 ellers er jeg også til en "fried chicken" tommel.

      Slet
    4. Fried Chicken tommel - fedt navn. det har jeg aldrig hørt før. Som jeg skriver, har jeg dem fra Statistrikk (Norge), der via omveje har dem fra Kelbourne Woolens, hvor de ikke findes mere, så jeg troede det var det ;) Nu må jeg på opdagelse på nettet igen :)

      Slet