søndag den 15. januar 2023

Tag den gamle sweater på

Bilen manglede en ny kugleskjuler.
Jeg har gået en uges tid og spekuleret på hvad jeg skulle pynte kugleskjuleren med.
Pludselig var den der.

Der skulle selvfølgelig være en sweater på kugleskjuleren
Jeg fandt garn, pinde og en ren kugleskjuler.
Jeg har altid en ren kugleskjuler liggende, i tilfælde af jeg lige skulle lave nyt pynt til den.
Til en kugleskjuler sweater har jeg brugt:
    strømpepinde 2½
    strikkemarkør 3-7
    Lane Cervinia (Coop) strømpegarn 150m/50g 
    En stor gummi kugleskjuler
    En O-ring D3cm
    Lidt pudefyld

m        maske
r          ret
vr        vrang
omg    omgang
M        strikkemarkør
PM      placer M
LM      løft M
L1        lave 1m (jeg bruger løkke udtagning)
2rsm    strik 2m r sammen
LLS    løft 1 r af, løft 1 r af, strik de to løftede m sammen i bagerste løkke

Sweateren strikkes oppe fra og ned.
Slå 24m op og fordel dem på strømpepinde
Saml og strik rundt

1. - 7. omg:        rib (1r, 1vr)    (7 omg)
8. omg:              1r, PM, L1, 2r, L1, PM, 1r, PM, L1, 8r, L1, 
                          PM, 1r, PM, L1, 2r, L1, PM, 1r, PM, L1, 8r, L1    (32m)
9: omg:              r
10. omg:            r til M, LM, L1, *r til M, L1, LM, 1r, LM, L1*, 
                          gent *-* 3 gange, r omg ud, L1    (8 udt)
11. omg:            r
12. - 19. omg:    gentag 10. - 11. omg    (72m)
Nu sættes ærme m på en hjælpesnor
20. omg:            1r, 14m på hjælpesnor, L5, 
                          22r, 14m på hjælpesnor, L5, 21r.       (54m)
Flyt omg start til midt ærmegab.
21. - 34. omg:    r        (14 omg)
35. - 37. omg:    rib (1r, 1vr)    (3 omg)
Luk af i rib
Bryd garnet og hæft.

Ærmer
Fordel de 14m på hjælpesnor på strømpepinde.

1. omg:    samle 6m op i ærmegab, L1, 14r, L1    (22m)
Flyt omg start til midt ærmegab
2. - 16. omg:      r    (15 omg)
17. omg:            2rsm, r til 2 sidste m, LLS    (20m)
18. - 20. omg:    r    (3 omg)
21. - 32. omg:    gentag 17. - 20. omg 6 gange i alt
33. omg:            gentag 17. omg
34. omg:            r    (10m)
35. - 37. omg:    rib (1r, 1vr)    (3 omg)
Luk af i rib
Bryd garnet, med så lang en gangende, så der er nok til, at sy ærmet fast til kroppens rib.

Strik det andet ærme lige sådan.

Montering:
Halsens rib foldes omkring O-ringen og hæftes fast på sweateren
Kom lidt pudefyld i ærmerne, så de for lidt fylde.
Hæft ærmerne i kroppens rib, eller der hvor du ønsker.
Sæt sweateren på kugleskjuleren.

Nu er sweateren klar til, at pynte på bilen.
Jeg har valgt, at strikke min sweater stribet.
Striberne er 2 omg hver.
Sweateren kunne også strikkes med et mønster.
Strikker du den ensfarvet, kunne sweateren pyntes med et broderi på front.
Lad fantasien rulle.
En skøn våd sweater.


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak 😁 Jeg syntes også selv den er blevet ret god

      Slet
  2. Sikke da en herlig og lidt skør idé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dejligt, at høre :o) Jeg er lidt skør ;o) ha ha

      Slet