fredag den 10. marts 2023

Spirer......

Det er blevet marts og der har været møde i tomatlogen ;o)
Jeg har selv dyrket min tomatplanter de sidste 4 år. 
Det er sjovt og meget meget svært, at vælge hvilke tomater, der skal dyrkes.
Første år købte jeg tomatfrø i supermarkeder. Jeg skulle lige se om jeg kunne holde liv i de små planter.

Jeg blev bidt :o)

Året efter bestilte jeg frø hjem fra nettet.
Ved i hvor mange forskellige tomatfrø der findes??

ALT FOR MANGE :oD

Jeg fik nok bestilt 12 forskellige tomatfrø hjem.
Det er stadig fra de bestilte poser, som jeg såer fra.
Der kommer altid flere tomatplanter end jeg har brug for. Så jeg giver væk.

Sidste år blev jeg spurgt af en veninde, T, om hun måtte være med til, at så tomatplanter. Nu havde hun fået tomatplanter fra mig i et par, så nu ville hun gerne have en finger med i processen.

Selvfølge skulle hun være med. Det er da hyggeligt, at stå og så og ompotte sammen.
Nu er vi så en "TomatLoge" ha ha ha 
Jeg købte disse såbakker fra Økotopen i 2021. Der er 77 rum i hver bakke og de står på en vandingsbakke.
Jeg er super glade for dem, for de er meget stabile og kan nemt flyttes med, uden de vipper på midten. (ingen reklame, min mening)
Vi fik sået 11 forskellige tomatsorter. 
Hver sort fik en række på 7, så måske kommer der 7 x 11 tomater, men det tror jeg nu ikke.
Hvis der gør, så har vi flere aftager af tomatplanterne.
Det er min mor, T's mor og svigerfar, min nabo, naboens venner.......
De skal nok blive afsat.
T og jeg har en "fest"
Jeg holder styr på bakkerne ved, at sætte 1 tandstik i første bakke, 2 i anden bakke osv.
Derefter får hver bakke en nummeret A4.
Arket har 7 x 11 rubrikker, så jeg kan skrive hvilken frø, der sat i hvilket rum.
I år har jeg også tilføjet en dato. Datoen for hvornår de er sået og en dato for hvornår frøene spire, som skriver jeg på efterhånden.
Bare for sjov, og fordi jeg er nysgerrig med spirringstiden. Det er ikke altid, at spirringstiden står på frøposerne.
Spirebakkerne har jeg stående i stuen foran terrassedøren på små paller, fordi det er stadig for koldt i mit drivhus, så ind i varmen med dem. 
På denne måde bliver jeg også hele tiden mindet om dem, så glemmer jeg ikke, at vande dem. Det kunne jo ske.
Tomatfrøene blev sat 1. marts og de første var oppe 7. marts. 

Jeg har også sat, hokkaido, radiser, solsikker, hjulkrone, grønkål, spidskål, savojkål, glaskål, søde peber, mild chili, auberginer, basilikum, persille....

Alle mine frø bliver sået i disse såbakker.
Alle mine grøntsager forspire jeg - så kan jeg springe udtynding og efter såning over.
Alt lige fra salt til kål til rødbeder til bønner til ....... alt
Ind i mellem er der varmt nok i drivhuset til, 
at jeg kan drive en time af i solen.





2 kommentarer:

  1. Yes. Det er sådan man gør. Og speedlingsbakker - det har jeg lært de der sorte nogen hedder - er virkelig geniale! Jeg skriver også så- og spiredatoer op hvert år - og glemmer at gøre mere ved det :D
    Du lider vist også af det, der blandt venner kaldes årstidsbetinget SAD (Seed Aquisition Disorder - i virkeligheden Seasonal Affection Disorder = vinter/forårsdepression)

    SvarSlet
  2. Tjaa det kan måske godt være jeg lider af SAD :D
    Men det kan jeg godt leve med ;o)
    Jeg vil nu prøve på, at huske og skrive ned hvornår og hvor længe det tager for mine tomatplanter mm om at spire og være klar til, at komme ud.
    Meeeen jeg måske bliver det glemt i forårets andre aktiviteter :D :D

    SvarSlet