søndag den 28. november 2010

Kaffe Fassett................

Endelig har jeg et øjeblik til at fortælle jer om foredraget i Silkeborg med Kaffe Fassett.
Det var for det første en smuk tur til Silkeborg, alt var hvidt i hvidt - smukt :o)

Inde på Silkeborg Museum var der en lille udstilling af Kaffe Fasset's ting. Kaffe Fasset er en fantastisk person, han holder sig ikke kun til patchwork og strik, der er også broderi, musaik m.m. Kaffe holder sig ikke tilbage, fordi han ikke ved hvordan - han springer ud i det. 
Det kunne man lære noget af ;o)
De næste billeder er af de udstillede Kaffe Fassett ting. Der kommer flere til fra i dag og udstilling løber februar ud - så i kan nå det.
 Patchwork
 Patchwork
 Strik
 Broderi
Patchwork
 Broderi
 Stik
 Patchwork
Broderi - fantastik stol!
 Salg af bøger
 Kaffe Fassett

Man fornemmede en stille og rolig mand. Der var ikke noget jag der.
I hans diashow viste Kaffe Fassett billeder af ting som inspirerede ham, ting som han eller hans assistent Brando Mably havde lavet.
Smukt og inspirerne.
Dette var hans square-rum. Alt er firkantet. Lampeskærmen er dekoreret med frimærker. Væggen er lavet af forskellige tapeter, som Kaffe Fassett har skåret op og sat op - det tog evigheder sagde han.
En af hans mange puder. De kan købes som kit hos Erhman. 
 Ny ide til fodskalmen - et lille pift!
 Et lille udsnit af et stort broderet tæppe. Kaffe arbejdede på det mens han rejste rundt i USA. Han broderede det han havde lyst til - bare sådan hen ad vejen. Resultatet var stor slået!
 Cykelhjul - hedder dette mønster.
Kaffe Fassett blev ringet op af en hollænder, som fortalte om dette gigantiske tæppe. Kaffe drog straks til Holland og så tæppet blive hængt op. Tæppet er sat sammen af 36 små tæpper, syet af hver sin dame. Tæppet hang i 3 dage, hvorefter det blev taget ned og skilt af i 36 tæpper og givet væk til kræft ramte børn (så vidt jeg husker)

Efter foredraget kunne der stilles spørgsmål. En spurgte om hvordan han havde lært at strikke.
Kaffe havde købt en masse garn i forskellige farver og havde en ide til en trøje (i 1968). Han sad i et tog med hans tanker om at skulle forklare en hvordan trøjen skulle se ud - han kunne ikke holde det ud. Så han spurgte en dame i toget om hun ville lære ham at strikke. Efter 20 min. kunne Kaffe strikke og han fortalte at han strikkede og strikkede.
"Hvordan holder du styr på alle de garnnøgler?"
Kaffe holder ikke styr på nøglerne, de for lov til at kludre sammen også hiver han bare lidt i tråden han skal bruge. 
Kaffe hæfter ikke ender, de bliver strikke med som kan kommer frem til.
Kaffe strikker hurtig, fordi han bliver ikke afbrudt. Han kan sætte sig og strikke i 7-8 timer uden at blive afbrudt af nogen eller noget, derfor har han en stor strikkehastighed.

Lige inden jeg tog hjem rendte jeg ind i Christunte og fik en lille snak med hende. Hyggeligt.

På vejen hjem havde jeg bare lyst til at komme igang med en masse. Jeg havde endda fået en ide til et mønster.
Jeg havde fået min bedstefars rester af hans ryatæppesyning, da vi var i Skagen. Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle med det, men tog det med. H (fra nørkelklubben) sagde jeg skulle da lave et gulvtæppe - det har jeg tænkt over og efter mødet med Kaffe Fassett, så ja det er det jeg skal. Jeg vil lave et gulvtæppe med bedstefars rya. 

Skøn oplevelse og det køre stadig i hovedet på mig - tusinde tak Lavendel, fordi du sendte billetten videre - stort knus til dig!!

1 kommentar:

  1. Nej, hvor har du mange gode billeder!
    Det var super hyggeligt at møde dig.

    SvarSlet