onsdag den 1. februar 2012

Rulleskæreren

Bliv tryg med din rulleskære.
Jeg husker stadig de første gange jeg brugte min rulleskære. Ind imellem var det som om rulleskæreren fik sit eget liv ;o)
I dag bruger jeg min rulleskære og lineal til alt.

Alle mine quilte starter med at skære strimler.
Strimlerne kan skæres langs trådretningen eller på tværs af trådretningen. Alle strimlerne skæres med sømmen incl. Da jeg quilter i tommer, så lægger jeg altid ½" til - det svare til 1,27 cm.

Oftest skære jeg strimlerne på tværs af trådretningen. Stoffet lægges sammen sømline mod sømline. Sørg for at trådretningerne er parallelle med foldekanten.
Læg stoffet på skærepladen med foldekanten tættest på dig. Der skæres fra venstreside af stoffet mod højreside.
Læg linealen så den ønskede brede på strimlen passer hele vejen op.
Hold linealen godt på plads med venstrehånd.
Stå så din krop er ud for skære linjen.
Skær med rulleskæreren langs højre side af linealen. Brug et jævnt, fast tryk når du skære.
Begynd at skære langs linealen inden stoffet og forsæt hele vejen op gennem stoffet.
 
Øv og fin justere din skæreteknik. Brug stof rester, mindre stykker, et lag indtil du er tryg ved din rulleskærer.
For at fastholde en 90° vinkel mellem den vandrette og lodrette kant - må der aldrig skæres hvis den er ude af vinkel. Ret da op på det ved at skære en ny lodret kant.
Vend skærepalden rundt med stof og det hele. Læg linealen vinkelret på stoffet - langs foldekanten - så langt ude mod den lodrette side, som skal rettes op. Skær nu en ny lodret kant og vend skærepladen rundt igen. Nu kan der skæres flere strimler.

Tips:
Hold linealen i ro
For at holde linealen i ro på lange afskæringer, hold en pause med afskæringen og flyt højre hånd op på linje med rulleskæreren. Være sikker på at linealen stadig ligger perfekt.
For sikkerheden, så skær altid væk fra dig selv
Hold dine fingere væk fra rulleskærerens kniv
Øv på stofrester - bliv tryg med teknikken

2 kommentarer:

  1. Åhhh din flotte lærerproces for patchwork kommer lige som jeg er blevet RAMT af stoffer ! Se blog *smil*

    SvarSlet
  2. Har lige kæmpet en hel dag for at lave 7 sølle strimler, tak for dit indlæg, jeg kan se at jeg kan bruge den lineal smartere... :)

    SvarSlet