mandag den 20. september 2010

I haven...........

har jeg fortiden mange ting, som er ren guf. Der er :
hindbær, brombær, æbler, vindruer, gulerødder, rødbeder, hestebønner, porrer, fennikel, squash, pærer og meget mere :o)
Jeg er især stolt af mine fennikel i år, de står bare så godt. Jeg tror at alt det vand har været godt for dem. Vi spiser meget fennikel, en skøn grønsag rå, kogt eller bagt den smager bare godt.
Det er første år vinen bære frugt, jeg tror ikke de når at blive modne. Efter billedet er taget er de dog begyndt at skifte farve, vi kunne ikke huske om det var røde eller grønne druer - :o) nu tror jeg de er røde.

I dag skal jeg dog høste noget helt andet. Noget som jeg aldrig har tænkt på kunne bruges til andet end at nyde synet af. Det var lige indtil vi fik et glas hjemmesyltet fra vores venner. Hvad snakker jeg om
ROSER

Vi har mange roser og hele sommeren igennem går manden rundt og ryster de visne blade af - hallo vi kan bruge roserne til noget - til andet end dufte til og beundre.
Så i dag skal jeg ud og plukke de sidste roser og igang med at lave rosensirup og måske rosenvand eller noget rosengele. Jeg har fundet inspiration hos Anne Hjernø, "Den grønne syltebog" og nettet. Så noget godt skal der nok komme ud af det.

6 kommentarer:

  1. Hej
    Skøn blog du har, og rigtig dejlige billeder af alt det grønne fra haven. Nu kan jeg mærke at det kribler i mig for at få en have, når man bor her mit på Frederiksberg lige ved en metrostation, hmmm
    spændende med alle de produkter du skal i gang med at lave af roser. Måske en crem også kunne være en mulighed.
    god arbejdslyst
    Stine:)

    SvarSlet
  2. Ja jeg fik engang rosensirup i en kir. Mums hvor smagte det godt. Rosengélé er ogsaa en ren guf for ganen. Spaendende at se hvad du faar gang i. Det er nogle flotte billeder du har sat i. Hvilket program bruger du????

    SvarSlet
  3. Tak for rosen.............

    Lin: Jeg bruger Corel Paint Shop Pro, her kan man alt, det er som at klippe og klistre, når først man kender programmet :o)

    SvarSlet
  4. Skønt med alle de afgrøder du har i haven. Spændt på at se, hvad du får ud af roserne.

    SvarSlet
  5. Jeg er fuldstændig vild med Køkkenhaver og dine artiskokker ser virkelig lækre ud. Roser er min helt store lidenskab, så må lige høre - er det virkelig dine roser allesammen? Vores have er en gammel åben have på landet, som vi i den grad er ved at sætte vores eget præg på. Da store dele af den har været oversvømmet, har vi mistet rigtig mange blomster, buske og enkelte træer.

    SvarSlet
  6. Mine artiskokker er fennikel ;o)
    Roserne på billedet er alle tage i vores have.

    SvarSlet