tirsdag den 27. april 2010

Varme hveder


15stk.

160 g hvedekerner
2 dl vand
50 g smør
4 dl mælk
1 dl ymer
50 g gær
2 tsk sukker
1 tsk groft salt
1 æg
850 g hvedemel

Kog hvedekernerne i vandet ved svag varme under låg i ca. 15 min. Tag gryden af varmen og smelt smørret i de varme kerner.
Tilsæt mælken og hæld blandingen i en røreskål.
Tilsæt ymeren. rør gæren ud og tilsæt de øvrige ingredienser.
Ælt dejen i 10 min i rørmaskinen.

Dæk dejen til og lad den hæve i ca. 45 min.

Ælt dejen igennem.
Del dejen i 15 og rulle dem til boller.
Læg bollerne tæt sammen i en smurt bradepande (25x35cm) og lad dem efterhæve over damp i ca. 15 min.

Bag bollerne ved 200° i 15min.

Vend de bagte hveder ud på en bagerist og lad dem afkøle.
Flæk bollerne 1 eller 2 gange og rist dem før serveringen.

Tips: Brug evt. surdej i stedet for ymer. Surdejen giver en god smag til hvederne og vil ligesom ymeren give en syrlighed til bollerne.
Nu bruger jeg altid surdej i alt mit bagværk. (15/5/19)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar