torsdag den 26. november 2009

Brunkager

Hvert år bliver jeg så glad når der skal laves dej til brunkager. Det må være krydderierne og forventningen om den kommende tid. Opskriften er prøvet mange gange. Det er den jeg har brugt siden jeg startede med at bage til jul for nok 19 år siden. Opskriften kommer hjemme fra mors samling, så det er nok den brunkage opskrift jeg er født og opvokset med.

Ca. 5 plader
125 g sirup
125 g farin
125 g smør
1 tsk. potaske
1 tsk. hjortetakssalt
½ spsk. vand
½ tsk. nellike
1/4 tsk. allehånde

1 tsk. kanel
250 g mel
evt. 25 g fint hakkede mandler (ikke helt til mel)

Sirup og smør smeltes. Farin og krydderierne kommes i sirupmassen når den er fingervarm. Potaske og hjortetakssalt røres ud i vand og blandes i sirupmassen. Melet røres i. Lad dejen stå i køleskabet en timer eller natten over.
Bages ved 175° i 4-6min.

Hvis man gerne vil have runde brunkager, kan man røre mandlerne i dejen. Dejen formes til stænger på ca. 5 cm og skal så ligge i køleskabet i en time eller til næste dag. Skær med en kniv stængerne ud i tynde skiver.
Jeg selv er mere til hjerte - og stjernebrunkager, så jeg lader dejen stå til næste dag. Skære en stykke af dejen og ruller den ud og lader resten blive i køleskabet. Dejen skal være i køleskabet for ikke at blive for blød til kagerullen. Når kagerne er stukket ud og lagt på bagepladen, kan de drysse med hakkede mandler eller der kan ligges en halv mandel på.

Bliver de så sprøde? Ja, hvis de bliver bagt nok. Hvert år står jeg og prøver mig frem med den første plade, for hvor lang tid kagerne skal have kommer an på kage tykkelsen og ovnen. Hvis kagerne får for lidt bliver de bløde og hvis de til gengæld får for meget bliver de sorte. Så jeg starter altid med 4 min. og tjekker om det er nok, hvis ikke - så får kagerne mere lig til de er perfekte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar